Kyckling i lergryta

Inlägget publicerat 2012-05-12 / klockan 01:34:37   Tillbaka upp
Kycklingen blev riktigt god :) en lergryta är toppen måste jag säga. Så smidigt att bara kasta in i ugnen och så sköter det sig självt. Bara röra runt ett par gånger, sen är det klart! Så har du en lergryta som ligger och skräpar i nåt skåp, ta fram den och damma av den. Här kommer nämligen ett super smarrigt recept på kyckling i lergryta.

Börja med att lägga grytan i vatten minst 10 min. Jag brukar köra på ca 30 min för att vara på den säkra sidan.

 

Marinad:

1 dl rapsolja
3 msk grillkrydda
1 tsk curry
1 tsk paprikapulver
2 tsk soja

Blanda ingredienserna väl och pensla kycklingfileérna med marinaden. Jag brukar använda mig av ca 4 st fileér. Lägg till morötter, lök, potatis om ni så vill. Jag brukar tillsätta nån morot och nån lök just för smakens skull.



Ställ in grytan i ugnen medans den fortfarande är kall. Ställ in den på  225 grader. Vänd fileérna efter ca 20 min och låt stå ytterliggare 20 min. Kolla så att den är genomstekt innan du tar ut den. Själv brukar jag ha den inne i ugnen ca 1 1/2 timme, köttet blir så mört och gott då! Ett tips är att sila ner skyn i en kastrull och tillsätt lite grädde eller creme fraiche och vips har du en god sås :) vill du ha såsen lite tjockare kan du självklart tillsätta mjöl eller maizena, men är det enligt lchf får man dessvärre hoppa över. Men jag tycker inte att det gör så mycket om den är lite lösare i konsistensen. Servera med lite kokta grönsaker eller en god sallad!


Namn:

Mail:

Blogg/Url:

Din kommentar: